Przedmiot działalności i kompetencje

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu jest samodzielną jednostką organizacyjną pomocy społecznej nie posiadającą osobowości prawnej, działającą w formie jednostki budżetowej, powołaną na mocy Uchwały Nr XI/59/90 Miejskiej Rady Narodowej w Kędzierzynie-Koźlu z dnia 28 lutego 1990 roku. Terenem działania jest Gmina Kędzierzyn-Koźle.

Organizację, strukturę i zasady działania Ośrodka określa Regulamin organizacyjny. Bezpośredni nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Prezydent Miasta Kędzierzyn-Koźle.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu wykonuje zadania pomocy społecznej należące do zadań własnych gminy oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, a także - zgodnie ze stosownymi upoważnieniami Prezydenta Miasta Kędzierzyn-Koźle - zadania wynikające z ustaw:

  • ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych,
  • ustawy z dnia 7 września 2007 roku o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
  • ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
  • ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  • ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym,
  • ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
  • ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty.

Główne zadania

I. Zadania określone ustawą o pomocy społecznej obejmują w szczególności:

  1. przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń,
  2. pracę socjalną,
  3. analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
  4. realizację zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych, rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,
  5. współpracę i współdziałanie z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi w zakresie pomocy społecznej.

II. Zadania określone ustawą  o przemocy w rodzinie :

  1. prowadzenie szeroko rozumianych działań profilaktycznych,
  2. ograniczanie problemu przemocy w rodzinie,
  3. prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie zjawiska przemocy w rodzinie.

III. Zadania określone ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:

  1. tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem,
  2. współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej,
  3. tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,
  4. realizacja 3 letnich gminnych programów wspierania rodziny,
  5. sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych,
  6. prowadzenie placówki wsparcia dziennego.

IV. Zadania określone ustawą o świadczeniach rodzinnych obejmują w szczególności:
Przyznawanie oraz wypłata świadczeń rodzinnych w tym:

  • zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami,
  • zasiłków pielęgnacyjnych,
  • świadczeń pielęgnacyjnych,
  • jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka.

V. Zadania określone ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów obejmują w szczególności:

  1. działania podejmowane wobec dłużników alimentacyjnych.

VI. Zadania określone ustawą o systemie oświaty:
Przyznawanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym:

  • stypendia szkolne,
  • zasiłki szkolne.

Działy Ośrodka

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej tworzą następujące komórki organizacyjne: 

  1. Dział Pomocy Środowiskowej – DPŚ, w strukturę którego wchodzą:
    1. Zespół ds. usług socjalnych w tym:
      • Sekcja ds. usług socjalnych dla rodzin,
      • Sekcja ds. pomocy instytucjonalnej i środowiskowej,
    2. Zespół ds. pracy socjalnej w tym:
      • stanowisko ds. pierwszego kontaktu
      • stanowisko ds. bezdomności,
    3. Zespół ds. świadczeń przyznawanych decyzją,
    4. Zespół ds. przeciwdziałania przemocy domowej,
  2. Dział Usług Opiekuńczych – DUO,
  3. Dział Świadczeń – DŚ, 
  4. Dział Księgowości – DK,
  5. Dział Administracyjny – DA,
  6. Dział Świadczeń Rodzinnych i Pomocy Alimentacyjnej – DRA,
  7. Dom Dziennego Pobytu „Pod Brzozą” – DDP1,
  8. Dom Dziennego Pobytu „Magnolia”– DDP2,
  9. Dom Dziennego Pobytu „Radość”– DDP3,
  10. Dom Dziennego Pobytu „Nasz Dom” – DDP5,
  11. Dom Dziennego Pobytu „Dugnad” –  DDPD,
  12. Ośrodek Wsparcia Dziennego z Usługami Opiekuńczymi –  OWD,
  13. Mieszkania Treningowe i Wspomagane – MTW,
  14. Klub Senior+ – KS,
  15. Radca Prawny – RP,
  16. Służba BHP – BHP,
  17. Samodzielne stanowisko ds. zamówień publicznych i kontroli zarządczej – ZP/KZ,
  18. Inspektor Ochrony Danych Osobowych – IOD,
  19. Klub Integracji Społecznej – KIS,
  20. Placówka Wsparcia Dziennego wraz z filiami – PWD.
  21. Gminne Centrum Seniora – GCS,
  22. Centrum Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu – COPIW.